این وبلاگ به آموزش و معرفی کیوکوشین کاراته می پردازد

 
سیکن چودان سوکی( Seiken chudan tsuki)
نویسنده : آزاده سادات مقدم نیا - ساعت ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٦/٩
 

یکی از مهم ترین تکنیک ها است  بنابراین می خواهیم برخی نکات تئوری مهم آن را توضیح دهیم با استفاده از مثال این کار را انجام می دهیم .

اول از همه ،  در مورد طریقه ی جابجایی بدن برای کمک به ضربه زدن قویتر و سریعتر  نظرات متفاوتی در کلاسهای مختلف وجود دارد . در کیوکوشین ما در نهایت 45 درجه شانه ها را چرخش می دهیم به طوری که چرخش بدن سرعت دست را افزایش می دهد .

اما این فقط در صورتی که دو حرکت به طور همزمان انجام شود کاربرد دارد . اگر شما به عنوان مثال شانه های خود را حرکت بدهید و سپس شروع به حرکت دست نمایید حریف شما یک پیام دریافت می کند " شانه های او در حال حرکت هستند ، یک ضربه به نظر می رسد ، بهتر است کاری انجام دهم " .

اگر شانه های خود را بیشتر از 45 درجه بچرخانید :

الف ) دیر یا زود به پشت خود آسیب می رسانید

ب ) بیش از حد انرژی مصرف می کنید

ج ) سرعت را از دست می دهید

د) پشت خود را برای ضد حمله آسیب پذیر می سازید

 

به ادامه مطلب بروید


باسن نیز می چرخد ، پرتاب ضربه به منظور افزایش  سرعت بیشتر مانند یک سیلی محکم به نظر می رسد . این بسیار متفاوت از بسیاری مدارس کاراته است . همچنین به خاطر داشته باشید که اگر شما در یک فاصله ی بسیار نزدیک کار می کنید فضایی برای اجرای کلاسیک چرخش شانه ها و باسن وجود ندارد . تکنیک ها ( تمام آنها ) قابل تعدیل هستند .

مشت می بایست به درستی بسته شود . دست باید تقریبا تا آخرین لحظه که به هدف اصابت می نماید آرامش داشته باشد . سپس  باید کاملا محکم باشد ، تمام تمرکزتان به هدف باشد یا اگر در حال اجرای یک ضربه برای شکستن هستید به پشت آن هدف تمرکز کنید . اغلب می شنوید که گفته می شود اگر در حال ضربه زدن به قفسه سینه هستید باید ستون فقرات را هدف خود بدانید .

سطح خارجی کف و مچ دست باید در یک خط مستقیم قرار داشته باشد . یک خط را تصور کنید که سیکن ( بند انگشتهای  اشاره و میانی ) ، مچ دست و آرنج در مسیرش حرکت می نماید . باید یک خط راست باشد نه به صورت زیگزاگ .  در غیر اینصورت  شما مچ دستتان را خم می کنید و تمام نیروی دست ، باسن به علاوه وزن بدنتان را استفاده خواهید کرد .

مشت حرکتش را تقریبا از زیر بغل شروع می کند در ارتفاع سینه . این با بسیاری از مدارس سنتی که ضربه را از سطح ران شروع می کنند متفاوت است .

مشت می چرخد . در ابتدا کف دست رو به بالا است و در انتهای حرکت کف دست رو به پایین قرار می گیرد .مشت باید تا رسیدن به هدف چرخش داشته باشد این حرکت به بازشدن آرنج و افزایش نیروی ضربه کمک می نماید .

اما آرنج نباید کاملا باز شود بلکه برای جلوگیری از آسیب باید کمی خم باشد . تصور کنید که آرنج شما کشیده است و حریف آن را دفاع می کند یا به آن ضربه وارد می کند این برای شما بسیار بد است . در حالیکه اگر آرنج خم باشد به راحتی آسیب نمی بیند و حریفتان قبل از ضربه به آن، بیشتر فکر می کند .

آرنج های شما باید به سمت پایین باشند اگر آنها به طرفین باشند قدرت ضربه کمتر می شود و زیر بغل شما برای حمله باز می باشد .

از سوی دیگر در زمان اجرای معکوس حرکت، دقیقا همین حرکت در جهت مخالف اجرا شود . در انتها مشت نزدیک زیر بغل جمع شود و برای اجرای ضربه ی دیگر آماده باشد . در میانه ی مسیر هر دو دست باید با یکدیگر روبرو شوند کف دو دست روبروی هم باشد . این اغلب برای بررسی اشتباهات تازه کارها استفاده می شود .

مشت بایستی در خط مستقیم حرکت کند . مهم نیست که بدن در حال چرخش است و دستها و باسن در حال حرکت هستند . اگر دست شما در یک مسیر باز حرکت می کند دارید مرتکب اشتباه می شوید . خط بین مشتتان زمانیکه هنوز زیر بغل قرار دارد و هدف مسیری است که باید دنبال شود .

منبع : ترجمه شده توسط آزاده سادات مقدم نیا از http://karate.snowcron.com


 
  آپلود عکس
 





کد: